INSTRUKTOR SPORTU SPECJALNOŚĆ PŁYWANIE
Zgodnie z Ustawą z dnia 13 czerwca 2013r. (art. 25, pkt.3) o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów w tym Ustawę o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 r. (Rozdział 8. Kwalifikacje zawodowe w sporcie art. 41 i 42):
„Trenerem lub instruktorem sportu w sportach, w których działają polskie związki sportowe, może być osoba, która:
1) ukończyła 18 lat;
2) posiada co najmniej wykształcenie średnie;
3) posiada wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do wykonywania zadań trenera lub instruktora sportu;
Uzyskanie i weryfikacja efektów kształcenia dla instruktora sportu odbywa się poprzez spełnienie poniższych warunków:
– pozytywne zaliczenie wstępnego egzaminu praktycznego i wykazanie się umiejętnością pływania czterema sportowymi technikami pływackimi (25m),
– uczestnictwo w kursie i wypełnienie jego wymogów (poniżej).
CELE KURSU
Celem kursu jest przygotowanie instruktora do samodzielnego prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania – dzieci, młodzieży i osób dorosłych poprzez:
– opanowanie podstawowych umiejętności pedagogicznych niezbędnych do prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania,
– poznanie regulaminów, przepisów i zasad bezpieczeństwa prowadzenia zajęć;
– opanowanie współczesnej wiedzy o technikach pływania, metodyce nauczania, a także podstawowych zagadnień treningu sportowego – rekreacyjnego,
– poznanie przepisów FINA – PZP; –
– zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie organizacji imprez pływackich, pracy z grupami sportowymi, pływania rekreacyjnego oraz pływania osób niepełnosprawnych.
TREŚCI PROGRAMOWE Z PODZIAŁEM NA FORMY ZAJĘĆ CZĘŚCI SPECJALISTYCZNEJ (TEMATYKA)
FORMA ZAJĘĆ – WYKŁADY (40 godz.):
- Charakterystyka dyscypliny sportowej – pływanie
– pływanie jako przedmiot nauczania na kursie instruktora sportu;
– wiedza i umiejętności pedagogiczno – specjalistyczne instruktora pływania;
– zalecane piśmiennictwo wymagania teoretyczne i praktyczne w zakresie sprawności pływackiej;
– przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa zajęć na pływalniach i wodach otwartych, regulaminy pływalni;
– przepisy dotyczące nauczania pływania indywidualnego i grup zorganizowanych;
– sport pływacki w Polsce i na świecie, historia pływania.
- Teoretyczne podstawy pływania
– poznanie podstawowych cech środowiska wodnego jako miejsca wysiłku sportowego;
– siły działające na ciało w statyce (hydrostatyka) i w dynamice (hydrodynamika);
– siła napędowa jej wielkości w cyklu ruchowym sportowych sposobów pływania;
– zależność oporu wody od prędkości poruszania się i pozycji ciała;
– charakterystyka i teoretyczne podstawy ruchów pływackich;
– specyfika oddychania podczas wysiłku w środowisku wodnym;
– wpływ ćwiczeń w wodzie na organizm człowieka.
III. Technika pływania
– ewolucja technik pływania sportowego;
– organizacja FINA , przepisy, rola i znaczenie w rozwoju pływania sportowego; – elementarne pływanie jako wstępny etap opanowania techniki pływania sportowego;
– metody obserwacji i kryteria skuteczności oceny techniki pływania;
– ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na grzbiecie, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
– ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na piersiach, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
– ogólna charakterystyka techniki pływania stylem klasycznym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
– ogólna charakterystyka techniki pływania stylem motylkowym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała ramion, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
– symetria, koordynacja i rytm jako warunek poprawności techniki pływania na przykładzie stylu klasycznego i motylkowego;
-poznanie analiza i umiejętność korekty błędów w technikach pływania;
– technika skoku startowego i startu do pływania na grzbiecie;
– technika wykonywania nawrotów stosowana w pływaniu sportowym;
– pływanie sportowe osób niepełnosprawnych, organizacje, przepisy;
– metody obserwacji i analiza skuteczności techniki podczas wyścigu pływackiego.
- Metodyka nauczania pływania
– ewolucja metod nauczania pływania;
– szybkość uczenia się pływania jako przejaw uzdolnień ruchowych człowieka, inne czynniki decydujące o skuteczności uczenia się i nauczania pływania, pokaz ruchu na lądzie ,wybór pierwszego sposobu pływania;
– metodyka nauczania pływania niemowląt i dzieci w wieku przedszkolnym;
– rola i dobór gier i zabaw w procesie nauczania pływania;
– zapoznanie kursanta z programami nauczania pływania (ogólnopolski program nauki pływania PZP, Mały Mistrz M. S iT , 20, 30 lekcji nauki pływania E. Bartkowiaka, 60 lekcji pływania dla dzieci I. Barany) – pływanie osób dorosłych, metody nauczania i doskonalenia pływania osób dorosłych;
– kontrola i ocena procesu nauczania;
– dokumentacja instruktora pływania.
- Problematyka treningu pływackiego
– ogólna charakterystyka treningu pływackiego ,cele i zadania;
– motoryczność człowieka w ontogenezie a technika pływania;
– struktura i treść treningu pływackiego ze szczególnym uwzględnieniem etapów treningu wszechstronnego i ukierunkowanego;
– formy środki i metody stosowane w treningu pływackim;
– klasyfikacja wysiłku pływaka.
FORMA ZAJĘĆ – ĆWICZENIA (50 godz.):
- Wstępny etap nauczania pływania – ćwiczenia oswajające z wodą, ćwiczenia wypornościowe, leżenia i poślizgi, wślizgi z siadu, ćwiczenia oddechowe.
- Gry i zabawy stosowane w nauczaniu pływania – umiejętność doboru gier i zabaw w procesie nauczania i doskonalenia pływania.
- Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania na grzbiecie.
- Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania kraulem na piersiach.
- Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem klasycznym.
- Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem motylkowym.
- Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu startu do grzbietu.
- Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu skoku startowego.
- Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu nawrotów stosowanych w sportowych sposobach pływania.
- Pomoce dydaktyczne, przybory, urządzenia stosowane w procesie nauczania pływania.
- Wybrane ćwiczenia w wodzie z dyscyplin piłki wodna, pływanie synchroniczne, aqua fitness w nauczaniu i doskonaleniu pływania oraz przydatności w pracy dydaktycznej instruktora pływania.
- Hospitacje zajęć nauki pływania niemowląt, dzieci i młodzieży, zajęć z dorosłymi i osobami niepełnosprawnymi.
- Samodzielne prowadzenie lekcji nauki i doskonalenia pływania, zajęć rekreacyjnych uzgodnionego z wykładowcą.
- Organizacja zawodów sportowo – rekreacyjnych w pływaniu.